4000 مجوز امریکا برای تجارت با ایران
سایت خبرهای جدید ایران
جديدترين خبرهای ورزشی، اقتصادی، پزشکی و حوادث از اقصی نقاط ایران و جهان

«آیا تحریم های ایالات متحده علیه ایران تاثیرگزار بوده است؟» این سوال پاسخ های بسیاری یافته است، هم از جانب ایران و هم از جانب غربی ها. در ایران مقامات کشورمان معتقدند که ایالات متحده علی رغم تلاش های    بی وقفه اش برای تهدید ایران از طریق تحدید جمهوری اسلامی، کار چندانی از پیش نبرده است. اما در آمریکا میزان موفقیت ها به گونه ای دیگر ارزیابی می شود، چنانچه در دوران تصدی مسئولیت توسط دموکرات ها، این جمهوری خواهان هستند که می گویند ایالات متحده نتوانسته «سیاست بازدارندگی» را به درستی اجرا کند و در نتیجه جمهوری اسلامی هر روز گامهای اساسی تری را برای رسیدن به اهداف خود بر می دارد و درمقابل هنگامی که «دفتر بیضی» کاخ سفید را جمهوی خواهان اداره می کنند ، این دموکراتها هستند که آنها را متهم به «عدم تشخیص دشمن واقعی» و فراهم آوردن زمینه های لازم برای «قدرت مندتر شدن ایران» می کنند.

کارآمدی تحریم ها

 کشمکش میان اندیشکده های آمریکایی بر سر موقفیت یا عدم موفقیت راهبرد تحریم قدمتی به اندازه سالهای گذشته از جنگ حهانی اول تا کنون دارد. پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد که در فاصله زمانی مابین جنگ جهانی اول تا پایان جنگ سرد،  یک سوم از کل 105 مورد از تحریم های تصویب شده توسط ایالات متحده  علیه سایر کشورها به نتایج موفقیت آمیزی منجر گردیده است.آمریکایی های منتقد تحریم ها می گویند ایران تا سال  1998 هیچ بهره برداری از ذخایر گازی خود را نداشته اما امروز می رود که به یکی از صادرکنندگان مهم گاز تبدیل شود و این مهم ترین دلیل ناکارامدی تحریم های آمریکا است. در سوی دیگر اما موافقان تحریم ها می گویند ایالات متحده موفق شده است هزینه های سرمایه گذاری در ایران را افزایش دهد، هر چند نمی توانند به این انتقاد پاسخ دهند که سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری شرکت های چینی، در غیاب آمریکایی ها و موتلفین اروپائیشان، در طول سه سال از سال 2008 به بعد در صنایع نفت و گاز ایران، چه تحریم های جدی را ازجانب آمریکا متوجه این کشور کرده است!؟

به نظر می رسد برای درک بهتر آنچه نویسنده «کسب و کار تحریم» می خواند لازم است چارچوب های سیاسی - حقوقی تحریم را از نتایج عملی آن -که از لابلای آمارها می توان آن را یافت- جدا کرد چه که به نظر راقم این سطور دولت ایالات متحده بیش از آنکه بتواند تجارت با ایران را ناممکن کند، فضای کسب و کار شرکت های بین المللی با ایران را دستخوش تغییر نموده است و کیست که نداند هر فضای کسب و کار جدیدی، برندگان و بازندگان خود را خواهد ساخت که «دست پنهان» آدام اسمیت در اقتصاد کشورها، پنهان کردنی نیست.

(علاقه مندان به مطالع متن کامل خبر به سایت asriran.com مراجعه نمایند.)

منبع: asrira.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 3 / 9 / 1390برچسب:مجوز,تجارت,ایران,تحریم,امریکا,,
ارسال توسط محمد لشگری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 341
بازدید دیروز : 15
بازدید هفته : 358
بازدید ماه : 341
بازدید کل : 206640
تعداد مطالب : 404
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1